Kansen met Quantum

… is de naam van de NLT-module over quantumcomputing. De module biedt een kijkje in de wereld van quantumcomputing. Het is een jonge techniek, die mogelijk revolutionaire gevolgen heeft voor de maatschappij. Als de pun van de titel nog niet duidelijk is: de technologie biedt kansen voor de maatschappij en je kunt de kansen verkennen die een carrière in deze richting je biedt. Maar quantum ook alles te maken met kansprocessen. In de module onderzoek je hoe je met de quantum-aard van de materie quantumcomputers kunt maken. Je ontdekt dat qauntumcomputers echt heel anders werken dan gewone computers en dat je er ook heel andere problemen mee kunt oplossen.

Opbouw van de module

In het eerste deel van de module verkennen we de principes waarop een quantumcomputer gebaseerd is. Dit wordt ondersteund met veel natuurkundige experimenten en natuurlijk wiskunde. De wiskunde gaat niet veel verder dan de stelling van Pythagoras en ‘werken met haakjes’. Als je dit deel hebt afgesloten kun je een quantumbit teleporteren: en dat is iets wat een klassieke computer nooit kan!

Het tweede deel bestaat uit voorbeelden van groepsopdrachten. Hier kun je in je kracht werken. Wiskunde D leerlingen willen misschien een stapje verder gaan en complexe getallen gebruiken voor ingewikkelder protocollen. Je kunt ook uitzoeken hoe je veilig kunt communiceren met quantum-encryptie of super-condensed code schrijven. Misschien wil je onderzoeken wat voor gevolgen deze technologie voor de toekomst kan hebben. Deze en andere opdrachten staan in het tweede deel.

Downloads

De recentste leerlingenhandleiding vind je op deze site onder Downloads net als twee GeoGebra files. Voor docenten is er extra ondersteunend materiaal. Neem hiervoor contact op met Michiel Thijssen (thijssen@physics.leidenuniv.nl). De docentenhandleiding je alleen downloaden via de Vereniging NLT

Versie info

13 okt 23: update naar versie 1.1 (huidige versie). In deze update zijn talloze typo’s en rekenfoutjes weggewerkt (Lianne applaus). Het eind van H2 is herschreven. De inleiding tot verstrengeling in de klassieke (Einsteiniaanse) en quantum (Kopenhaagse) opvatting wordt nu met het Bell experiment van Mermin uitgewerkt. De docentenhandleiding (verkrijgbaar via NLT) is opgeschoond. Werkbladen zijn aangepast op feedback van collega’s. Feedback blijft welkom.

29 nov 22: versie 1.0 . Gecertificeerd, minor edits. 

Dagje quantum 2.0

In het land worden diverse ondersteuningsprogamma’s voor quantum 2.0 opgezet. Als je interesse hebt om met je klas een dagje quantumonderzoek te doen dan kan dat. Neem contact op met de auteur (HB).